Tajemnicze określenia spotykane w recenzjach sprzętu audio

Tajemnicze określenia spotykane w recenzjach sprzętu audio

Krótki przewodnik

Do naszego Sklepu Audio zaglądają czasem klienci, którzy czytują wszelkie recenzje urządzeń audio. Tych nowych, ocenianych przez poważne periodyki i osoby prowadzące rozliczne blogi zajmujące się tematyką sprzętu audio. Oraz tych starszych, których subiektywną oceną zajmują się przede wszystkim blogerzy.

Większość ludzi którzy od wielu lat interesują się sprzętem służącym do słuchania muzyki, doskonale zna i rozumie określenia używane do opisywania dźwięku wzmacniaczy i głośników. 

Rozmowa z nimi na temat rodzaju brzmienia jest łatwa i prosta.

Natomiast ktoś, kto jedynie okazjonalnie poszukuje nowego urządzenia, czytając te wszystkie kwieciste i barwne komentarze fachowców, może poczuć się kompletnie zdezorientowany. Tacy potencjalni klienci także przychodzą do naszego sklepu ze sprzętem Vintage.

I w takich przypadkach rozmowy bywają bardzo trudne.

Niejednokrotnie już „adepci” sztuki audio prosili nas o próbę wytłumaczenia, co tak naprawdę ukrywa się pod ich zdaniem wydumanymi określeniami. Dlatego postaram się chociaż w niewielkim stopniu przybliżyć sposób myślenia (i wyrażania) ludzi obeznanych, a często pracujących ze sprzętem audio na co dzień.

Najczęstsze pytania, które słyszymy od osób niezorientowanych, dotyczą przede wszystkim określeń używanych, żeby opisać dźwięk kolumn i wzmacniaczy.

Zazwyczaj recenzenci najchętniej korzystają z takich słów jak:

jasny, rozjaśniony, ostry, jazgotliwy, błyszczący, szorstki, kłujący, żywy, rześki, gładki, osłodzony, aksamitny, matowy.

konturowy, przerysowany, wycofany, uspokojony.

neutralny, naturalny, dokładny, namacalny, nasycony, poukładany, soczysty, dźwięczny, transparentny, koherentny.

ciemny, spowolniony, ospały, zaciemniony, tłusty, rozlewający się, welwetowy.

Tony wysokie - "jasne, ostre, gładkie, matowe"

Na początek zajmijmy się wszystkimi określeniami dotyczącymi tonów wysokich (sopranów).

Użycie słów: jasny, rozjaśniony, kłujący, błyszczący, ostry, w rozumieniu recenzentów oznacza, że ich zdaniem wzmacniacz lub głośniki grają z nadmierną ilością wysokich tonów. Do uszu słuchacza dociera duża ilość niepotrzebnych syknięć i cyknięć. Dla wyrobionych słuchaczy jest to dźwięk absolutnie nie do przyjęcia. Zbyt wiele wysokich tonów powoduje, że słuch się szybko męczy, a w słuchaczu narasta uczucie poirytowania. Urządzenia emitujące duże ilości sopranów, nie nadają się do długotrwałych sesji odsłuchowych.

Gładkie lub aksamitne wysokie tony, to próba scharakteryzowania dźwięku o miłym i zbliżonym do natury sposobie wybrzmiewania. Taki sposób prezentacji jest ceniony przez audiofilów i uważany za najlepszy do długiego relaksującego słuchania muzyki.

Jeżeli recenzent użyje określenia „matowy”, to jego zdaniem nie tylko ilość wysokich tonów jest nieco za mała, ale także są one mało wyraźne.

"Konturowość"

Konturowość i przerysowanie oznaczają, że urządzenie jest zaprojektowane tak, żeby grało w sposób spektakularny. Zazwyczaj chodzi o uwypuklenie zarówno sopranów, jak i basów kosztem tonów średnich. Sprzęty brzmiące w taki sposób są cenione przez ludzi koncentrujących się głównie na słuchaniu dynamicznych nagrań dyskotekowych, lub należących do szeroko pojmowanego nurtu techno.

Wyraźne wycofanie (wyciszenie) tonów średnich powoduje, że takie urządzenia nie nadają się do odsłuchów muzyki jazzowej, klasycznej, czy choćby progresywnego rocka.

"Wycofanie"

Wycofanie i uspokojenie oznacza, że któreś pasmo (zazwyczaj chodzi przede wszystkim o tony wysokie i bas) wybrzmiewa delikatniej niż pozostałe.

"Wyrazistość, dźwięczność, soczystość"

W stosunku do brzmienia urządzeń grających z dużą kulturą i dobrze współpracującymi ze sobą wszystkim pasmami (sopran, średnica, bas) używa się często określeń takich jak: naturalne, neutralne, namacalne, poukładane.

Czasem także określa się w ten sposób poszczególne pasma dźwięku generowane przez głośniki lub wzmacniacz. Jeżeli któreś pasmo pomimo ogólnego naturalnego przekazu całości odznacza się nieco większą wyrazistością, ale nadal utrzymuje się w normie, wówczas często możemy przeczytać że jest ono soczyste lub dźwięczne. Może to na tyle wpłynąć na całe brzmienie urządzeń, że także można użyć słów: soczysty, dźwięczny lub rześki, żeby określić całość prezentacji dźwiękowej jaką dane urządzenie emituje.

Tony niskie - "sztywne, tłuste, kontrolowane, spowolnione"

Natomiast w stosunku do pasma najniższego czyli basu, często obserwujemy użycie nieco innych określeń.

Ospały, spowolniony, tłusty, rozlewający się. Oznacza to, że bas w takich urządzeniach nie jest wystarczająco dobrze kontrolowany, przez co jest go często zbyt dużo. I nie tylko przytłacza basowym pomrukiem całą resztę dźwięków, ale nie do końca nadąża za tempem nagrania.

Zawsze w recenzjach należy umieścić takie informacje. Mimo, że ten typ wybrzmiewania najniższych dźwięków jest nieprawidłowy (nienaturalny i bardzo odległy od neutralności) to jednak jest spora grupa fanów takiego właśnie sposobu odtwarzania niskich częstotliwości. Dla nich to cenna wiadomość.

Z kolei "welwetowy" bas oznacza, że najniższego zakresu jest co prawda sporo, ale nie wpływa on na zaburzenie całości przekazu muzycznego. W dodatku jeżeli nie jest kontrolowany zbyt rygorystycznie i potrafi się czasem odrobinę opóźnić lub „zamruczeć” to w efekcie daje to w niektórych przypadkach bardzo przyjemne wrażenie odsłuchowe. Zamiennie ze słowem „welwetowy bas” używa się często określenia „otulający”.

Natomiast bas krótki, sztywny, kopiący, w pełni kontrolowany, jest opisem najniższych tonów, które mają za zadanie idealnie podkreślać i uzupełniać pozostałe zakresy (soprany i tony średnie), natomiast z pewnością nie są zakresem dominującym.

"Ciemne i jasne"

Ciemne i jasne. To słowa określające na ogół całe spektrum dźwięku danego urządzenia. Zarówno wzmacniacza, jak i głośników.

Jasne, to informacja o dźwięku z bardzo wyraźną przewagą tonów wysokich.

Ciemne, oznacza że tony wysokie są dosyć mocno wycofane (mniej słyszalne), a główny nacisk prezentacji położony jest na tony średnie i bas.

"Przejrzystość i przestrzeń"

Czasem można także spotkać dodatkowe informacje ze strony recenzentów, mówiące o przejrzystości, przestrzenności, czy wyrazistości.

Dotyczą urządzeń, które maja ładną, szeroką stereofonię a także potrafią zabrzmieć w taki sposób, że słuchaczowi wydaje się że np. niektóre instrumenty umiejscowione są bliżej (przed linią głośników) lub są oddalone (za linią głośników). Żeby uzyskać taki efekt, zarówno wzmacniacz jak i głośniki powinny grać wyraźnie, czyli w sposób który daje efekt dokładnego oddzielenia (separowania) wszystkich poszczególnych dźwięków obecnych w nagraniu.

Sugestie sposobów doboru wzmacniacza i głośników

Dlaczego w wielu recenzjach pojawiają się sugestie, żeby konkretne, testowane urządzenie łączyć z innymi w określony sposób?

Ponieważ recenzenci na ogół są ludźmi o niezłym zmyśle słuchu i wiedzą co w połączeniu z czym da najlepszy efekt. A najlepszym efektem zawsze jest największa możliwa naturalność brzmienia zestawu.

Dlatego właśnie można często przeczytać, że np. testowany wzmacniacz gra dźwiękiem jasnym i najlepiej będzie go połączyć z głośnikami o raczej ciemnej barwie tonalnej.

W praktyce łącząc wzmacniacz dysponujący dużą ilością sopranów, niezbyt dużym basem i lekko wycofaną średnicą z głośnikami o odwrotnych proporcjach tonalnych (mało sopranów, dużo średnicy i sporo basu) możemy uzyskać całkiem dobre, neutralne brzmienie.

I odwrotnie.

Jeżeli posiadamy głośniki grające ostrym, wysokim dźwiękiem, warto dobrać do nich wzmacniacz, który będzie ich całkowitym przeciwieństwem.

Zawsze znajdzie się metoda, by zbliżyć się do dźwięku określanego jako neutralny.

Co to jest dźwięk "neutralny"?

Jeżeli cały dźwięk emitowany przez zestaw audio to np. 100%, to brzmienie idealne powinno być słyszalne w następujący sposób:

Najważniejsze są tony średnie - w nich zawiera się ok 65% wszystkich informacji dźwiękowych.

Basu nie powinno być więcej niż 20-25%. Ma on jedynie podkreślać dół całego brzmienia. Być rodzajem fundamentu, który jest solidny ale nie rzuca się w oczy. I w uszy.

Sopranów powinno być nie więcej niż 15%. One są tylko wykończeniem, uzupełnieniem całego przekazu. Dodają szczegółów i jeżeli doskonale współpracują ze średnicą, tworzą wspólnie z nią dobrą stereofonię i przestrzeń.

A czym jest dźwięk "naturalny"?

Jako urządzenia grające naturalnym dźwiękiem, określa się takie których brzmienie potrafi łudząco naśladować dźwięki każdego instrumentu i ludzkiego głosu. Im lepiej takie urządzenia radzą sobie z tym zadaniem, tym bardziej są naturalne. I tym bardziej kosztowne.

Pełna naturalność i neutralność zawarta w jednym urządzeniu (głośniku lub wzmacniaczu) jest Świętym Grallem konstruktorów sprzętu audio. Istnieje wiele urządzeń, którym do tego ideału niewiele brakuje, ale nadal jednak nikt nie wyprodukował sprzętu „absolutnego”.

Wszystko jeszcze przed nami.

Oczywiście, każdy kto uważnie czytał ten tekst, sam już domyślił się, że do wzmacniacza neutralnego należy kupować neutralne głośniki. I odwrotnie.

 

"Transparentny, Koherentny"

To z kolei są określenia, które przez pewien czas pojawiały się regularnie w recenzjach sprzętu. Ostatnio można zauważyć, że stopniowo odchodzi się od używania tych dwóch pojęć.

Słowo "transparentny" bywało używane zamiennie z bardziej zrozumiałymi synonimami typu; przejrzysty, przezroczysty. Natomiast "koherentny" miało oznaczać, że brzmienie konkretnego urządzenia np. wzmacniacza, lub głośników jest bardzo spójne, polegające nie tylko na dobrej równowadze wszystkich zakresów, ale również ich doskonałej współpracy.

 

Ostrzeżenie

Istnieje jeszcze jedno określenie, a właściwie sformułowanie, którego nagminnie używali recenzenci jeszcze kilka lat temu.

Jeśli przyszło im wykonać testy odsłuchowe głośników, które grały tak nieciekawie i nienaturalnie jak tylko można to sobie wyobrazić, to w swojej recenzji umieszczali cztery słowa/klucze:

"Dobre Do Kina Domowego"

Była to jasna informacja dla miłośników dobrego lub choćby poprawnego dźwięku, żeby takie głośniki omijać szerokim łukiem.

Oczywiście to ostrzeżenie było przeznaczone dla klientów szukających przyzwoitych głośników do słuchania muzyki w trybie stereo.

 

Mam nadzieję, że chociaż w niewielkim zakresie udało mi się nieco wytłumaczyć magiczny i tajemniczy język recenzji sprzętów audio.

Teraz istnieje szansa, że klient usłyszawszy o „jasnych” lub „rozjaśnionych” głośnikach, nie będzie wyobrażał sobie obudów wykończonych jasną okleiną i białych, lub jasno szarych maskownic.

I że „jasny” lub „ciemny” wzmacniacz to wcale nie znaczy, że jest on srebrny lub czarny.

 

Marek „Maro” Kulesza

 

 

Do naszego Sklepu Audio zaglądają czasem klienci, którzy czytują wszelkie recenzje urządzeń audio. Tych nowych, ocenianych przez poważne periodyki i osoby prowadzące rozliczne blogi zajmujące się tematyką sprzętu audio. Oraz tych starszych, których subiektywną oceną zajmują się przede wszystkim blogerzy.

Kontakt

tel. 797 936 220
mail: audio@iviter.pl
Pl. Konstytucji 5, Neon Instrumenty Muzyczne Warszawa

Serwis:  tel. 22 113 40 88  mail: serwis@iviter.pl

godziny otwarcia : 10.00 - 19.00

“Their Satanic Majesties Request” to bodaj najbardziej niedoceniany album w historii Rolling Stonesów. Do tego stopnia, że przez jakiś czas pomijano go przy okazji wznowień i remasteringów dyskografii tej grupy. I…

Nadal jesteśmy w pamiętnym 1967 roku, który obfitował w niemal niezliczoną ilość doskonałych, interesujących płyt. Większość z nich została niesłusznie zapomniana, ale wydano wówczas również takie, które do dzisiaj…

Jimi Hendrix, człowiek z olbrzymim doświadczeniem studyjnym i scenicznym, ale jako sideman, lub muzyk kontraktowy, postanowił założyć własny zespół. Zespół z którym będzie grał taką muzykę jaką zechce.

Supergrupa CREAM powstała w 1966 roku i składała się z cenionych i niezwykle sprawnych instrumentalistów. Gitarzysta Eric Clapton był wówczas nazywany Bogiem. Perkusista Ginger Baker wytyczał nowe szlaki i metody gry…