Przejdź do treści
Wczytuję...

KENWOOD

Something with HTML textformat

 

Panie! Mam kupić wzmacniacz od producenta robotów kuchennych ?!

Co firma wymyślająca czajniki wie o konstruowaniu Audio?

 

To dopiero pytanie.

Czasem, a nawet dosyć często przydarzają mi się klienci, którzy pytają dokładnie w ten sposób. Z niedowierzaniem lub zgrozą. A nawet z jednym i drugim jednocześnie. Zdumienie jakie potrafi się malować na twarzach osób zadających to pytanie, bywa komiczne. Niemal godne sfilmowania.

Ale żarty na bok.

Bo pytanie jednak jest. Było. I nadal będzie się pojawiało.

Okazuje się, że lwia część naszego społeczeństwa i zapewne obywatele innych krain, zazwyczaj mylą ze sobą dwie różne firmy. Działające w kompletnie różnych sferach biznesu. Dodam, że obie firmy są w swoich branżach bardzo utytułowane i mają ogólnoświatowy zasięg.

Obie są tak bardzo rozpoznawalne, że faktycznie może to prowadzić do pewnego zamieszania.

KENWOOD – Znacie tą nazwę?

Zapewne niemal każdy ją zna. Tyle że nie dla każdego znaczy ona to samo.

Dlatego natchniony przez kilku klientów wciąż powtarzającym się, niemal identycznym pytaniem, postanowiłem sprawę ostatecznie wyjaśnić.

Są DWIE firmy o światowej renomie posługujące się nazwą KENWOOD.

Ale jedna z nich nie używała jej na początku swojej działalności. To tylko dodatkowo zaciemnia całą sprawę.

 

A teraz po kolei...

Zacznijmy od firmy która siłą rzeczy jest bliższa mojemu sercu, czyli tej która od zarania produkuje elektronikę.

 

Kenwood Corporation

Została założona w Japonii w 1946 roku pod nazwą Kasuga Radio Co Ltd.

Od samego początku koncentrowała się na konstruowaniu i produkcji urządzeń elektronicznych. Początkowo były to radioodbiorniki lampowe, ale w krótkim czasie poszerzono ofertę o urządzenia dwustronnej komunikacji radiowej z której korzystają np. krótkofalowcy.

Stale rosnąca popularność produktów Kasuga powodowała jednocześnie starania nad udoskonalaniem dotychczasowych i projektowaniem nowych urządzeń. Do końca lat 50-tych była to już firma ceniona za jakość, a także trwałość swoich konstrukcji.

W roku 1960 zmieniono nazwę z Kasuga na Trio Corporation.

Był to okres kiedy nastąpił przełom w podejściu do domowych urządzeń audio. Rozwój firm fonograficznych, wzrastająca popularność muzyki młodzieżowej, zwiększone liczby sprzedaży płyt, spowodowały popyt na urządzenia służące do odtwarzania muzyki. Musiały być nowocześniejsze i lepiej brzmiące niż jeszcze dekadę wcześniej. TRIO Corporation doskonale odnalazło się w tej nowej na rynku sytuacji. Szybko wprowadziło na rynek kilka kombajnów (gramofon, radio i wzmacniacz w jednej obudowie) ale już w połowie lat 60-tych podjęło prace konstrukcyjne, a następnie wdrażanie urządzeń osobnych.

W międzyczasie, w 1963 roku firma otworzyła nowe biuro, tym razem poza Japonią, które zlokalizowane zostało w Los Angeles w USA. Zadaniem tego biura było rozreklamowanie i dystrybucja produktów Trio na terenie obu Ameryk. Ale żeby cała akcja miała większe szanse powodzenia, postanowiono na użytek amerykańskich klientów stworzyć nazwę handlową łatwiej dla nich przyswajalną. I to tak dalece, żeby mieli wrażenie, że jest to firma „czysto” amerykańska.

Po kilku miesiącach badań rynkowych stwierdzono, że niezwykle dużo firm na ternie USA ma nazwę zaczynająca się od słowa KEN. Brakujące WOOD wzięto od nazwy Holywood.

I tak powstała marka KENWOOD którą dzisiaj kojarzy niemal każdy.

Tylko czy kojarzy właściwie? To się niebawem okaże.

Ciekawe, że Trio i Kenwood były właściwie jedną i tą samą firmą, produkującą identyczne urządzenia pod obu nazwami. Ale ze względów prawnych musiały oficjalnie figurować jako oddzielne, jedynie współpracujące ze sobą podmioty gospodarcze.

Przez wiele następnych lat te same sprzęty, o tych samych nazwach i numerach modeli były dostępne zarówno jako Trio oraz jako Kenwood. W zależności od rynku na jaki były produkowane.

I tak, na Stany Zjednoczone, jak łatwo się domyślić, były obrandowane jako Kenwood.

Szybko okazało się że nazwa jest na tyle chwytliwa, że rozszerzono jej stosowanie także na większość krajów Ameryki Południowej, część Europy oraz niektóre kraje azjatyckie.

Natomiast pod nazwą Trio prowadzono sprzedaż w Wielkiej Brytanii, Australii, Nowej Zelandii i Kanadzie (wszystko to były ówczesne protektoraty brytyjskie) ale także w części Europy Zachodniej. Zdarzało się, że np. na rynku niemieckim czy francuskim można była kupić to samo urządzenie występujące pod dwiema markami. Tamtejsi klienci wiedzieli o co chodzi i jedynie wybór nazwy, która bardziej im się podobała decydował o wyborze. Dlatego na internetowych aukcjach niemieckich i francuskich, można do dzisiaj trafić obie wersje (jako Trio i jako Kenwood) tych samych wzmacniaczy, tunerów i magnetofonów. Stosunkowo często obie odmiany zaczęły pojawiać się ostatnio także w Polsce.

Odkąd wprowadzono w firmie podwójne nazewnictwo, na tabliczkach znamionowych umieszczanych z tyłu każdego urządzenia wyraźnie widniał napis Trio/Kenwood Corporation co tylko potwierdzało wspólne pochodzenie wszystkich tych sprzętów.

A ponieważ z czasem nazwa KENWOOD okazała się ostatecznie znacznie łatwiej zapamiętywalna niż TRIO, postanowiono połączyć obie „niby odrębne” firmy w jedną całość. W tym celu TRIO Corporation oficjalnie nabyło KENWOOD Corporation, przyjmując jednocześnie nazwę firmy zakupionej.

Od tego czasu, a działo się to w 1986 roku, mamy do czynienia już tylko z KENWOOD Corporation.

Największe sukcesy Trio/Kenwood odnosiło w drugiej połowie lat 60-tych, całe 70-te i dopiero z początkiem 90-tych firma straciła nieco impet. Mam na myśli impet związany z projektowaniem i produkcją typowych urządzeń domowego audio, bo jeżeli chodzi o audio samochodowe czy radiostacje krótkofalarskie, a nawet morskie, firma nadal rozwijała się dynamicznie.

Dzisiaj przeciętny konsument bardziej ją kojarzy właśnie z branży car-audio, niż z czegokolwiek związanego ściśle ze słuchaniem muzyki w domu.

Na jakie produkty tej firmy z zakresu domowego audio warto zwrócić szczególną uwagę?

Przede wszystkim na wzmacniacze, tunery i amplitunery produkowane przez całe lata 70-te i 80-te. Były wyjątkowo dobrze projektowane i wykonywane, ale przede wszystkim świetnie brzmiały. Ich dźwięk był lekko ocieplony i stosunkowo miękki, a jednocześnie wyraźny i przejrzysty. Wyróżniały się pozytywnie na tle japońskiej, amerykańskiej i europejskiej konkurencji.

A to fenomenalne brzmienie zawdzięczały grupie zdolnych i ambitnych inżynierów. Nie dość, że ich dźwięk był zaskakująco dobry, to jeszcze można je było nabyć za rozsądne ceny.

KENWOOD nie spoglądał w górne rejony jakościowo-cenowe. Nie aspirował do grona elitarnych firm, które swoje sprzęty proponowały za kwoty będące równowartością całorocznych pensji. I to w rozumieniu globalnym.

A ambitni inżynierowie Trio/Kenwooda chcieli spróbować sił także w takiej ultra-drogiej ekstraklasie. Ponieważ nie uzyskali na to zgody zarządu, postanowili sami założyć firmę która spełniłaby ich marzenia i zaspokoiła ich ego.

Grupa konstruktorów o której mowa, pożegnała się z macierzystą firmą w 1973 roku. Ale wcześniej przygotowała drobiazgowo opracowane projekty urządzeń, które Trio/Kenwood miał wykorzystywać przez kolejnych kilka lat. Nowych pomysłów było podobno na tyle dużo, że wystarczyły aż do końca pierwszej połowy lat 80-tych.

Następnie grupa zapaleńców-wizjonerów poświęciła się rozkręcaniu własnej marki.

Ta marką było i nadal jest ACCUPHASE. Bardzo miło i dokładnie grające sprzęty za kilkadziesiąt tysięcy złotych. I bardzo popularne wśród zamożnych melomanów.

Kto miał możliwość słuchania kilku modeli wzmacniaczy Trio/Kenwood wyprodukowanych w drugiej połowie lat siedemdziesiątych, a słyszał także produkty Accuphase, ten szybko odkryje pewien związek między nimi. I Accuphase i Kenwoody z tamtych lat łączy właśnie to typowe, miękkie, przyjazne i dokładne brzmienie.

Ciekawostką jest, że obie firmy blisko ze sobą współpracowały aż do końca lat 80-tych, wspierając się nawzajem i podsyłając różne ciekawe pomysły i rozwiązania.

 

Dlaczego typowa firma audio kojarzy się ze sprzętem AGD?

Bo faktycznie istnieje również firma Kenwood specjalizująca się właśnie w sprzętach z branży AGD. Dla wielu osób to właśnie ta jest bardziej znana.

Czy mają ze sobą coś wspólnego?

Czy stanowią odrębne komórki należące do tej samej korporacji?

I chociaż wiem, że wielu czytelników za chwilę się zdziwi, ale odpowiedź brzmi NIE!

Absolutnie nic wspólnego, poza potoczną nazwą. A właściwie nie tyle potoczną, co pierwszym członem nazwy oficjalnej.

 

Kenwood Limited

Firmę o tej nazwie założono w 1947 roku w Woking (Wielka Brytania)

I jak to bywa w przypadku wielu brytyjskich nowo tworzonych firm, początkowo opracowywała swoje konstrukcje w najzwyklejszym garażu.

Nie trwało to jednak długo. Pomysł na stworzenie nowatorskiego tostera z funkcją obracania grzanek spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem klientów. A właściwie klientek, bo pamiętajmy, że w tamtym okresie społeczeństwo całego świata było zdecydowanie patriarchalne. To głównie kobiety zajmowały się przyrządzaniem posiłków, sprzątaniem, praniem etc. Ale coś takiego jak nowy toster mogło pomóc nie tylko paniom w prowadzeniu domu, ale doskonale służyło także kawalerom , którzy byli dotąd skazani na eksperymenty z przypiekaniem tostów na patelni, lub korzystanie z lokali gastronomicznych.

Kenwood Limited trafił z tym tosterem w dziesiątkę. A skoro tak dobrze im poszło już na samym początku działalności, postanowili dalej iść w tym kierunku.

W latach pięćdziesiątych wprowadzili na rynek pierwszego robota kuchennego Kenwood Chef, który jako pierwsze tego typu urządzenie posiadał trzy tryby prędkości pracy. Było to coś w rodzaju kolejnej rewolucji w szybkim przygotowywaniu posiłków. W ciągu tylko jednego tygodnia od dnia premiery rynkowej, wyprzedano cały zapas wyprodukowanych robotów.

Kolejne lata przynosiły następne udogodnienia, które uznawano za rewolucyjne. Dzisiaj może to dziwić osoby w młodym wieku, ale w latach siedemdziesiątych wprowadzenie robotów kuchennych, mikserów itp. posiadających elektroniczną regulację prędkości obrotów, rzeczywiście było rozwiązaniem nowatorskim i wręcz przełomowym. Później pomyślano także o robocie posiadającym własną płytę indukcyjną. Dzięki temu urządzenie nie tylko miksowało, mieszało i robiło wszystko to, co wcześniej robiły poprzednie modele robotów, ale jednocześnie podgrzewało, czy wręcz gotowało w trakcie tych czynności.

Do dzisiaj Kenwood Limited pracuje nad ciągłym udoskonalaniem wszelkiego rodzaju sprzętów typowo kuchennych i co kilka lat wprowadza na rynek nowatorskie rozwiązania.

Z taśm produkcyjnych na całym świecie, co 3 sekundy schodzi nowy, gotowy produkt opatrzony logo KENWOOD.

 

Podsumowanie i wykazanie różnic pomiędzy firmami noszącymi nazwę KENWOOD

Producent elektroniki to Kenwood Corporation, a producent AGD to Kenwood Limited.

Pierwsza firma ma pochodzenie japońskie, a druga czysto brytyjskie.

Pierwsza powstała w 1946 roku, drugą założono w 1947.

Japońska firma zajmująca się elektroniką, początkowo nosiła inne nazwy: Kasuga, Trio a w końcu przyjęła nazwę Kenwood.

Brytyjskie produkty AGD od początku nosiły nazwę Kenwood.

Obie firmy nigdy nie współpracowały ze sobą. Nawet w minimalnym zakresie.

I na koniec ostatnia już sprawa, która również powoduje nieustanne mylenie obu firm.

LOGO

Obie firmy używają łudząco podobnego logo.

Czarne litery o takim samym lub niemal identycznym kroju czcionki.

Zarówno logo Japończyków, jak i Brytyjczyków wyposażone jest w mały, czerwony akcent.

W przypadku firmy elektronicznej jest to niewielki fragment środkowej części litery W.

A firma AGD używa czerwieni w literze K, a dokładnie w obu jej ukośnych ramionach.

 

Mam nadzieję, że czytelnicy którzy trafią na ten artykuł już nigdy nie pomylą obu tych firm.

 

 

Marek „Maro” Kulesza

 

 

 

 

 

 

 

Odpowiedz